Autori hru od prvého pokračovania prekopali od základov a nechali len princíp spájania jednotlivých elementov. Veľa dobrých vecí sa poodrezávalo, už tu nenájdeme dobýjanie mesta a jeho následné velebenie s výstavbou použiteľných budov. Niektoré slabšie elementy šli tiež k ľadu (zbieranie expov a peňazí pri súbojoch). Pribudlo veľa zbytočných nepriateľov, ktorí blokujú východy takmer každej miestnosti, čiže sa nedajú obísť a opäť dokážu vysúkať neuveriteľné kombá pri spájaní. Našťastie sa už ale neopakujú prípady ako v predchodcovi, kedy ste čučali päť minút na nepriateľa ako si spája ultra-kombá, než vás pustí na tri sekundy hrať. Puzzle Quest si svojich fanúšikov si nájde (tak isto ako sci-fi odnož Galactrix), no prvý diel zostáva naďalej nepokorený.
Opět kombinace RPG a chytlavého logického rychlíku, v níž na první pohled hrajete RPG a řešíte questy, ovšem namísto rubání je každý souboj nahrazen minihrou.